En Camelias tankar

En Camelias tankar kan möjligtvis få dig på gott humör, ge dig en tankaställare eller bara få dig att drömma dig bort för en stund! Nu får du möjligheten att få följa med mig och mina tankar!

onsdag, oktober 11, 2006

En kyckling som kan vara trevlig att bjuda på!

Tänk... att jag glömt helt och hållet mitt löfte! Men nu kommer det på mina gästers begäran:-)

Fylld Kycklingfile med rostad potatis och örtcreme
4 portioner

Den fyllda kycklingen
4 kycklingfiléer
1 burk creme bonjour (vitlök & örter)
Pesto (grön)
salt, vitpeppar

Bryn kycklingen i stekpanna, peppra och salta. Gör "fickor" i filéernaoch fyll med pesto och cremen. Ställ in i ugnen på 200 grader för att de ska bli genomstekta och saftigt goda!

Den rostade potatisen
Potatis
Olivolja
Grovsalt
Timjan

Skär potatisen i klyftor (gärna med skalet på, blir knaprigt och gott), lägg på en plåt med olivolja och grovsalt. Gnugga in saltet och oljan i potatisen. Strö över timjan innan du sätter in potatisen i ugnen på 200 grader, rosta dem tills de fått en gyllenbrun färg (glöm inte kolla med en sticka om den är genomrostad, annars kan det bli lite väl mycket tuggmotstånd:)

Sås
Den creme bonjour som blir över ifrån filéerna
En klick turkisk yoghurt
En burk creme fraisch (vitlök och franska örter)
(om det behövs lite hetta i detta, så peppra lite på eget bevåg eller ha i lite sambal oelek, enligt mig själv kan man ha denna krydda i det mesta:)
Blanda alla dessa ingridienser i en skål och servera som en kall creme till kycklingen och den rostade potatisen.

Ett recept som jag själv hittat på en dag när jag inte riktigt visste vad jag skulle laga, kanske att det finns i någon kokbok, men jag har inte träffat på det. Så jag kallar det Kyckling a la Camilla

Smaklig måltid!

3 Comments:

Blogger Mia said...

Denna kyckling kan verkligen rekommenderas. Väldigt gott!

Ska testa receptet på familjen vid lämpligt tillfälle. Tack!

6:19 em  
Blogger Hannah Ekeroos said...

Tack för receptet! Detta skall jag laga och servera med gurka och citron-olivolja. Smaskigt!

11:29 fm  
Blogger En Camelias tankar said...

Vassego pinglor! Hoppas att det kan komma till användning i framtiden:-) Slurp!

6:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home